Sinaasappelen worden meestal verkocht in rode netten.
Heb je je ooit afgevraagd waarom ze citrusvruchten in gaasverpakkingen van deze specifieke kleur proberen te stoppen?
Weet: dit is geen ongeluk.
Het blijkt dat het gebruik van rode rasters een zeer interessante marketingtruc is.
Feit is dat dankzij heldere netzakken het uiterlijk van fruit door kopers anders wordt waargenomen.
Welke illusie wordt gecreëerd door de rode netten?
De rijkgekleurde verpakking helpt zelfs onrijpe en groenige sinaasappelen te ‘corrigeren’.
Het menselijk brein werkt zo dat kleuren soms ‘samensmelten’. Dit vereenvoudigt de waarneming.
Door het rode gaas begint het erop te lijken dat de kleur van de citrusvrucht erg rijk is.
Sinaasappelen zien er fel oranje uit.
Als gevolg hiervan kan de koper de wens hebben om fruit te kopen.
Maar zodra je de verpakking verwijdert, wordt het duidelijk dat de schil van de vrucht niet zo helder is.
De “groenheid” springt meteen in het oog. Sinaasappelen blijken zuur en niet erg sappig.